Motion till Kyrkomötet
2005:44
av Kerstin Zetterberg m.fl.
Konfirmandundervisning i skolan

Mot 2005:44

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i samtal med representanter för Skolverket understryka att elever i den kommunala skolan skall ha möjlighet att välja att delta i konfirmandundervisning på skoltid där sådan erbjuds inom ramen för elevens fria val.

Motivering

Under flera år har deltagandet i konfirmandundervisning visat en nedåtgående trend. Försök med samarbete mellan skolan och kyrkan, där kyrkan har gått in och förmedlat konfirmandundervisning på elevens friaval-timmar, har dock visat att deltagandet har ökat.

Ett sådant samarbete mellan skola och kyrka är viktigt. Skolverket har emellertid nu beslutat att Svenska kyrkan inte får bedriva konfirmandundervisning i skolan. Den kommunala skolan skall vara konfessionsfri och inte utöva någon form av religiös påverkan på eleverna, vilket Skolverket anser sker i konfirmationsundervisningen.

Vi anser att Skolverket med denna ståndpunkt bryter mot skollag och förordningar på skolans område. Elevens fria val skall enligt dessa vara en fördjupning i något ämne som redan finns i läroplanen. ”Religion” är ett sådant ämne och i detta ämne ingår ”kristendomskunskap” som ett led.

Eftersom det är fritt för eleverna att välja bland de ämnen som erbjuds, och något tvång att delta i konfirmandundervisning inte föreligger, så kan inte det samarbete som vissa församlingar erbjuder skolor i sitt område i fråga om fritt val vara ett brott mot någon skolförordning.

Sköllersta, Sollentuna, Göteborg, Lidingö och Skövde den12 juli 2005

Kerstin Zetterberg Urban Gibson Vivianne Wetterling